Advertisement

10 Software yang perlu ada dalam Komputer anda!

Salam perjuangan. Untuk entry kali ini, Zik nak kongsi perisian (yang biasanya) yang perlu ada ketika menggunakan komputer@laptop ataupun sewaktu dengannya.

1. Adobe reader.


Ini penting untuk kita baca dari document yang berformatkan pdf file. Jadi, bilamana kita download, ebook contohnya, kalau nak baca kena ada software ini.

2. Yahoo Mesenger

Yang ini untuk chatting, dan juga download gambar ataupun attachment file. Untuk sembang-sembang dan juga business online. Alternatif selain ini ialah Google talk, Skype dan bermacam-macam.

3. Winamp.


Haha, kalau takda Winamp nie, jadi tak bolehla nak dengar lagu mp3. Selain software ini ada banyak, media player, dan sebagainya (takda idea aku).

4. Winrar.


Winrar merupakan software yang idgunakan untuk kita Zip dan Unzip file. Bila kita download dalam bentuk ini, sebenarnya untuk kecilkan@compress size document. Jadi nak download cepat sikit dan kalau document itu terlalu besar.

5. Internet Dowload Manager.


Salah satu aplikasi yang penting, Bila kita download guna ini, maka cepatlah sikit dari kita guna manual. Aplikasi selain ini ialah Orbit downloader, File download manager dan Youtube download manager.

6. Antivirus.




Zik pakai antivirus Avira. Ini terpulang kepada anda semua, kerana antivirus, merupakan aplikasi yang paling terpenting untuk perlindungan komputer anda dari serangan virus-virus H1N1 yang degil! Untuk perlindungan yang maksimum, zik mencadangkan membeli antivirus yang berbayar untuk setahun. Harganya tidak semahal mana pun dalam diantara rm35-50. Aplikasi selain ini ialah Kaspersky, Norton Antivirus, McAfee dan sebagainya.

7. Nero


Nero merupakan aplikasi untuk burn CD document seperti lagu mp3, data document dan sebagainya.


8. Kodec.



Yang ini untuk play video dan mp3. Tetapi lebih bagus untuk tengok cerita movies. Kalau takda mendalah ini boleh guna applikasi yang lain seperti Meida Player, FLV player dan sebagainya.

9. Mozilla.



Ini kalau takda, Zik tak boleh hidup. Hehe gurau jer. Diantara applikasi yang popular berbanding dengan Internet explorer, MSN , Goggle Chrome dan Safari. Nak cari bahan, nak online, nak buat business online, dengan nak bukak frienster, facebook dan nak post blog ini juga! Boleh mati wo.. hehe.

10. Microsoft Office.


Ini merupakan aplikasi yang paling penitng zik kira. Kalau takda guna notepad jelah. Diantara monopoly aplikasi ini. Nak hantar assignment kena guna microsoft word, nak buat presentation guna Microsoft power point.

P:s/ kalau anda semua ada cadangan applikasi yang lain lebih penting dari 1o diatas. Silalah komen ek! Hehe..

10 Software yang perlu ada dalam Komputer anda! 10 Software yang perlu ada dalam Komputer anda! Reviewed by Zikri Husaini on 12/04/2009 11:53:00 PG Rating: 5

5 ulasan:

Unknown berkata...

the shoutbox widget of mine i hope can be run alrighty again :)

link exchange?

Tanpa Nama berkata...

software yg perlu ade kat pc saye :

-microsoft office
-notepad
-adobe photoshop
-adobe reader
-winrar
-idm
-mpcstar
-mozilla/google chrome
-wmp
-bitdefender(antivirus)
-malwarebytes(anti-malware)

Zikri Husaini berkata...

sister raini- ok will be exchange.

nur hazlin- wah terperinci sekali..

farahaznil berkata...

hahhaa..software tu suma dah cantik dah..nak kasi cantik lagi..kasi tambah line internet..hehehe..br best

Zikri Husaini berkata...

betul jugak... hehe

Dikuasakan oleh Blogger.